Followers

Monday, May 14, 2007

SELAMAT HARI IBU

BERILAH AKU PELUANG ITU

Dari sinar matamu ada resah yang bertandang
Dari raut wajahmu ada derita yang bertamu
Dari garis senyum mu ada gelisah yang menguasai
Dari gelak tawamu ada keliru yang menghantui

Kadang-kadang aku jadi bingung menilai watak dirimu
Kau selinapkan rasa sedihmu
Kau bungkamkan rasa kecewamu
Kau jerukkan rasa terkilanmu
Kau perapkan rasa rajukmu
Demi menjaga hatiku
Agar tidak terduga rasa yang kau alami

Begitu sukar untuk menyelami hatimu ibu….
Terlalu payah mentafsir pandangan sebenar matamu…
Terlalu licik kau kaburi kesengsaraanmu di mataku
Kerana yang terpamer hanya limpahan kasih yang tak bertepi
Kerana yang terlukis hanya hamparan sayang yang melaut…
Kerana yang tertancap di telinga ku hanya kata-kata semangat yang tak pernah surut


Setelah aku semakin dewasa kini…
Setelah aku juga menjadi seorang ibu
Setelah aku merasai berada di kedudukanmu
Setelah aku merasa apa yang telah kau rasa dulu….

Seringkali aku berdoa pada Tuhan
Berikanlah aku peluang untuk membalas
Berikanlah aku ruang untuk menghibur
Berikanlah aku masa untuk mewarnai
Ruang dan masa yang berbaki ini untukmu

Agar dapat ku rawat segala dukamu
Agar dapat ku kembalikan ceria tawamu..
Agar dapat ku maniskan pahit kelat rentetan hidupmu
Hingga wajahmu menggambarkan kepuasan dan kebanggaan…

Dan aku benar-benar berharap agar Tuhan memberikan aku peluang …
Membalas segala pengorbanan ibu yang terlalu menyayangi ku..



MISZ
10 MEI 2007
12:50 am

No comments: