Followers

Sunday, December 27, 2009

Meredah atau menongkah arus?


SALAM tahun baru 1431H..Sudah beberapa hari kita menyambut tahun baru Islam...dan tidak beberapa lama lagi 2010 pula akan muncul..ada pelbagai rasa muncul menjelangnya tahun baru ini...ada yang menyambut dengan kegembiraan.ada yang memulakannya dengan kesedihan.ada yang meratapi kehilangan.ada yang diwarnai dengan kegemilangan.ada yang berhijrah ke tempat baru...ada yang bakal memulakan hidup baru...Dan apa yang penting semua yang berlaku menjadikan kita manusia baru.Moga2 tahun baru ini mnjadikan kita lebih baik dari tahun sebelumnya.

Lama rasanya tak menulis dalam blog nih..walaupun idea memang melambak,cuma kadang kala masa tidak kena pada tempatnya....hanya mampu tersimpan dalam kepala...

Cuti persekolahan yang dirasakan lama semasa mula bercuti dulu telah sampai kepenghujungnya..next week,aura sekolah telah mula terasa..dan ada diantara pelajar2 kita sudah mula kembali ke sarang mereka...walaupun langkah berat dan longlai..namun,ilmu perlu dicari....perjuangan perlu diteruskan...

Cuma masa cuti nie..terdengar juga rungutan dalam kalangan ibu bapa yang mengeluh dengan hobi n trend zaman kini...anak2 ralit mengadap komputer...tak hirau breakfast,tak kisah lunch,dinner terabai.bila dipanggil,sekali tidak bersahut.dua kali,hanyaa mengumam.dijerkah baru nak kelam kabut menyahut.diajak berjalan rumah saudara..memuncung bibir,di ajak ziarah ke rumah atuk...disambut dengan gelengan,dipelawa pergi kenduri kawin...lagi la...tak berganjak dari jagongan....
Apa gaknya yang mereka hadap sampai leka,lalai,tak hirau dunia...solat pun entah ke mana,berbual dengan ibu bapa pun tidak...bersembang dengan adik beradik pun tidak...runtuh ke,terbalik ke,semuanya tak mampu nak mengalihkan tumpuan dan kekhusyukan mereka...

Rupa-rupanya...masing2 sibuk!!!!menternak...bertani...berladang...menjaga ikan...berperang...n..macam2 lagi la....huhuhuhu....sampai rumah menjadi senyap sunyi...macam baru dilanggar garuda.masing2 sibuk mencuci aquarium...memberi makan ternakan...membelai haiwan kesayangan...berniaga di cafe dan mengambil pesanan...sampai tak cukup kaki tangan melakukan semua aktiviti tuh....

TAPI AWAS fenomena nih...bukan sahaja melanda anak2 kita...ia termasuk juga kelompok ibu bapa yang taksub dengan menda yang sama...apa nak jadi???kita yang sepatutnya memantau anak2 kita...ini tidak...ikan di aquarium maya di layan..anak di rumah kebuluran tak makan.Tanah di alam maya penuh tanaman...pokok di rumah layu tak bersiram...aquarium di rumah berkeladak tidak di peduli.rumah tangga menjadi tunggang langgang...mana praktikalnya daripada teori yang diadaptasi?

Bagi ibu bapa yang bekerja...waktu senggang yang tidak seberapa tu la sepatutnya digunakan untuk bermesra dengan anak2.bertanyakan kerja rumah anak2.menyelidiki masalah anak2.mengajar anak2 mengaji dan menyelami diri anak2...Tapi...bila masa senggang itu juga bapa/ibu tekun mengadap komputer,pertanyaan anak tidak diendah...sapa anak dijawab jengkel,rajuk anak diugut marah...mana lagi harmoninya hidup berkeluarga.Mendidik anak, saya akui..bukan menjadi untuk sehari dua.puluhan tahun pun mugkin belum tentu menjadi...melentur bluh biar lah dari rebungnya...Kita sebagai ibu bapa,contoh terhampir pada diri mereka...

Bukan kita menolak teknologi,kini ia satu keperluan.Kalau kita menolak,kita akan tertinggal.Sama seperti kita menarik rambut dalam tepung...biarlah rambut itu dapat ditarik keluar...dan tepung tidak berserakan.Kalau kita menongkah arus,kita akan kepenatan...Kalau kita mengikut arus..kita akan lebih pantas.TAPI AWAS!jangan sampai kita dihanyutkan arus.Tenggelam kita nanti.Tapi syukur juga kalau kita masih boleh mengapungkan diri..ataupun menyelam ke dassar..tapi berapa lama daya kita?kan lebih bagus kalau kita boleh menyusur sungai itu dengan berpegang pada tali..agar langkah kita mengikut arus tadi tidak terasa goyah...malah semakin mantap dan berkeyakinan.
Bukan memandai atau macam dah bagus...sekadar mengingatkan diri sendiri yang kadang kala juga terleka...juga untuk panduan sesiapa juga yang membaca catatan ini...moga kita tidak terus alpa dan terlalai.Renungan untuk diri kita,di mana kita,anak2 kita dan keluarga kita.Sebab,kalau zaman dulu ibu bapa kita risau bila anak2 keluar rumah tak tentu hala kerana tidak dapat mengawasi mereka...tapi kini...anak2 tidak keluar rumah!tapi kita tetap perlu mengawasi mereka juga...jangan sampai mereka dekat dengan kita...tetapi jauh dari hati kita.Ingat!teknologi mendekatkan apa yang jauh...bukan menjauhkan apa yang dekat!

Wallahualam...

Saturday, December 12, 2009

Jenjalan...(location:muooo...melaka)

tuuuuuu...............comel tangan menunjuk ke arah rusa...

masssssa tuk maaaaaaaaiiiiin.....yahooooo!!!


sedaaapnyer.... dap dap....dap....nyum nyummm
juuuukk...daaappp!!!

makan time.....

Wednesday, December 2, 2009

Kek Prune la plak.....

Kek ni resepinya aku dapat dari kak Bi semasa menuntut di USM tahun 1998..dek ketaksuban dengan keenakannya aku pun mencuba sendiri...siap mintak kak bi sms kan resepinya....kelebihan kek ni,ia tak muak sperti kek2 lain...n rasanya pun tak begitu manis...
berminat mencuba?
bleh la try....bukan apa...kalo ramai yang suka, aku pun tumpang gumbira la....
BAHAN-BAHANNYA
Bahan A
1 cawan prune-dihiris2
1 cawan gula merah
1 cawan air
Bahan B
250 g butter(ala yang seketul tuh)
2 cawan rata tepung naik sendiri
1 cawan gula
6 biji telur(saiz A/B)-diasingkan putih n kuning nye
biskut marie
esen vanila
Cara-caranya
Bahan A
Masukkan prune+air+gula merah-masak hingga mendidih dan agak pekat..sejukkan
*Pukul putih telur hingga kembang-ketepikan dulu...
Dalam bekas yang lain
1.Pukul butter+gula hingga kembang...
2.Masukkan kuning telur daannn pukul...
3.Masukkan esen vanilla..pukul lagi hingga rata..
4.Masukkan putih telur...pukul..
5.Masukkan tepung naik sendiri..gaul hingga rata..
6.Masukkan prune yang telah di masak tadi...gaul hingga rata..
7.Letakkan adunan dalam loyang dan lapiskan dengan biskut marie tadi diatasnya...buat hingga adunan abis...(saya wat 3 lapis jek)
8.Bakar lebih kurang dalam 40-60 minit...
Selamat mencuba...


Sunday, November 29, 2009

Ikan Terubuk Masak Lemak Kunyit

Haaaa...tak tau nak masak pe time2 cuti nih...or...malas dah nak masak menu2 yang menyiksa diri...atau...dah tak de dah menu dalam kepala tu...kira ketandusan menu la.....atau...asyik2 menu yang sama jerrrrr....
apa kata korang cuba, try, test, menu nih....
Menu nih sesuai tuk ibu2 yang nak jimat masa n tenaga...sebab cara masaknya simple n baling2 jek....tapi AWAS!!!! jangan sampai terbaling periuk belanga plak....hahaha..
Ni ikan terubuk yang dah siap dimasak...tinggal separuh je...separuh lagi dah kene ngap...hahaha..boleh la wat gambaran pada korang bagaimana rupanya masakan nih...ok...

Bahan-bahannya
Seekor ikan terubuk-di bakar/dipanggang/digoreng*
10 biji cili padi-ditumbuk(boleh di adjust mengikut tahap kepedasan masing2)
1 biji bawang besar-ditumbuk
2 biji bawang kecil-ditumbuk
2 biji bawang putih-ditumbuk
2 cawan santan pekat-guna santan kotak pun boleh
3 cawan air
1 helai daun kunyit-dimayang halus...
Garam secukup rasa,sedikit serbuk kunyit

Cara-caranya
Masukkan 3 cawan air di dalam kuali.
Masukkan semua bahan yang ditumbuk tadi...
Biarkan hingga mendidih...
Masukkan ikan yang telah siap di bakar/dipanggang/digoreng tadi...
Biarkan seketika...(lebih kurang dalam 2 minit)
Masukkan serbuk kunyit dan daun kunyit,gaulkan..
Masukkan santan pekat.
Masukkan garam...dan rasa...
Biarkan hingga mendidih pada api yang kecil...
Angkat dan hidangkan.

*boleh juga dicuba untuk makanan laut yang lain..seperti udang,ketam,siput sedut-tak perlu di bakar/dipanggang/digoreng dahulu...
ayam atau daging pun boleh juga....ikan sardin pun boleh juga...
terpulang pada kreativiti anda untuk mencuba...


Selamat mencuba n menjamu selera...:)



Wednesday, November 25, 2009

Bekerja dengan CINTA


Bila engkau bekerja dengan cinta
Itu bererti engkau menenun dengan sutra dari hatimu
Seakan kekasihmu sendiri yang mengenakannya
Itu bererti engkau menabur dalam kelembutan,
memetik dengan suka cita,
seakan kekasihmu sendiri yang menikmatinya di meja perjamuan.

Kerja adalah cinta yang nyata, kasih yang tampak
Dan jika engkau tak bisa bekerja dengan cinta, tetapi dengan rasa enggan,
maka baiklah bagimu meninggalkan tempat kerjamu,
dan duduk dipinggir jalan sambil mengemis sedekah.

Sebab jika engkau bekerja sambil bersungut-sungut,
sebenarnya engkau tengah menabur racun di dalam adunan rotimu.
Dan jika engkau setengah hati,
Sebenarnya engkau tengah membuat roti busuk yang membuat sakit perut.
Dan jika engkau menyanyi seindah lagu bidadari,
tetapi engkau berdendang tanpa cinta,
maka tembangmu hanya membuat bising telinga orang.


Dinukil dari:
Khalil Gibran, 2000. The Greatest Work Khalil Gibran. Mumbai: Jaico Publishing House, p. 71

Guru dominasi pengajaran punca pelajar kurang kreatif


Oleh Rosniza Mohd Taha


AMALAN pengajaran dan pembelajaran (P&P) memfokus guru antara punca pelajar dihasilkan sistem pendidikan negara ini kurang memiliki kemahiran berfikir dan kreativiti. Pengerusi Lembaga Penasihat Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT), Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin, berkata guru mendominasi proses pembelajaran dalam kelas dengan lebih banyak bercakap berbanding menggalakkan interaksi dua hala dengan pelajar. Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Pelajaran, berkata pendekatan itu secara tidak langsung menghasilkan kesan tidak diingini, iaitu pelajar beranggapan guru mahu mereka mendengar saja terlebih dulu dan hanya boleh bertanya soalan apabila disuruh.


Beliau berkata, pembelajaran sehala yang menjadi amalan sistem pendidikan negara sekian lama itu perlu diubah dan bukan salah guru sepenuhnya kerana mereka diletakkan dalam keadaan itu. Keghairahan mendapat pengiktirafan sekolah terbaik, katanya, juga membuatkan guru berlumba menghabiskan sukatan pelajaran supaya ulang kaji dan latih tubi dapat dilaksanakan bagi memastikan pelajar mencapai sasaran keputusan cemerlang. Sambil menjelaskan isu kelemahan kemahiran berfikir di kalangan pelajar termasuk yang mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan sering diketengahkan tokoh pendidik dan wakil industri, beliau berkata:


“Malah keputusan Ujian Aptitud pertama diperkenalkan Kementerian Pelajaran bagi murid Tahun Enam ketika Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini menunjukkan hanya 5.7 peratus mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, manakala 34.34 peratus mempunyai kemahiran berfikir, mengesahkan lagi perkara ini. “Pendekatan guru memonopoli pembelajaran dalam kelas dengan mereka saja yang banyak bercakap, malah mengedarkan salinan nota disediakan seolah-olah menyempitkan gaya pemikiran pelajar. “Lebih parah apabila soalan pelajar tidak diendahkan, sekali gus tidak menggalakkan pemupukan kemahiran berfikir di kalangan pelajar.”


Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucap utama bertajuk Learned Paralysis: The Unintended Consequences of the Classroom Process pada Persidangan Antarabangsa Pengajaran dan Pembelajaran Peringkat Pengajian Tinggi 2009 (ICTLHE09) di Kuala Lumpur, kelmarin. Wan Zahid berkata, dalam memastikan pelajar meraih pencapaian cemerlang akademik, seharusnya pembangunan keseluruhan potensi mereka terutama kemahiran berfikir tidak dikorbankan. Bagi memastikan perkara itu, katanya, peneraju kepemimpinan sesebuah institusi pendidikan termasuk guru besar dan naib canselor perlu memainkan peranan utama dengan mereka sendiri arif mengenai kaedah P&P berkesan.


Beliau turut memberi contoh kejayaan projek perintis dilaksana Kementerian Pelajaran pada pertengahan 1990-an dalam usaha menghasilkan perubahan dramatik pencapaian sebuah sekolah biasa hingga tersenarai antara sekolah terbaik peringkat kebangsaan. Katanya, Sekolah Menengah Jalan Bayam, Kelantan pada masa itu hanyalah sekolah biasa, malah dilabel sebagai pusat longgokan pelajar dan guru bermasalah. “Namun, dengan inisiatif dan kreativiti guru besarnya yang diberi autonomi penuh mentadbir dengan pendekatan tersendiri, sekolah itu berjaya menjadi antara terbaik selepas lima tahun program itu dijalankan. “Antara pendekatan unik guru besar terbabit yang berjaya melonjak pencapaian sekolah adalah melaksanakan pembelajaran tanpa jadual kelas tetap. “Selain itu, menggalakkan pelajar mendominasi proses pembelajaran dalam kelas, membabitkan mereka dalam proses penilaian guru serta menjadikan aktiviti kemasyarakatan dan sukan sebagai sebahagian program utama kokurikulum,” katanya.

Wednesday, November 18, 2009

Hari Anugerah Kecemerlangan dan Konvokesyen Pra SK Peserai


Tahniah kepada semua penerima anugerah kurikulum n kokorikulum.Semoga kecemerlangan terus menjadi milik kita....Terima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Aris Samsudin yang sudi datang merasmikan majlis.Kepada guru-guru,ibu bapa, murid2...dan kepada semua pihak yang menjayakan majlis ini sehingga dapat berjalan dengan lancar...diucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga.
Pembuka tirai-persembahan angklung dan rekoder

Tetamu kehormat yang sudi hadir.

Ucapan Guru Besar-Tuan Hj Sarkawi bin Satu

Ucapan Perasmian oleh Yang Berhormat...

Persembahan Zapin dari murid pra SK Peserai...









Tuesday, November 10, 2009

Kisah Seorang Ibu Tua...

ini kisah benar yang diadaptasikan dari sebuah realiti kehidupan yang kadang-kadang sukar untuk dimengertikan...mendengar rintihan ibu tua ini...mengajar aku erti sebuah keinsafan yang begitu menusuk dalam kalbu...
apalah sangat yang diharapkan dari seorang ibu tua...selain dari kepulangan anak-anak dan cucu-cucunya...mengharapkan secebis ingatan untuk mengubat kerinduan.rasa rindu untuk menatap wajah anak-anak yang pernah dikandungnya...disusuinya..dibesarkan...dan diasuh dengan penuh kasih sayang...yang dibelainya...didodoikannya bagai menatang minyak yang penuh.
Bukan wang ringgit yang dipintanya..bukan kemewahan yang ditagihnya...jauh sekali emas dan permata...kerana itu bukan lah berharga pada dirinya...dan...bukan juga apa-apa pun...
Setiap petang duduk di beranda...seorang diri melayan sepi yang bertamu ...setelah pemergian suami tercinta,kesepian yang bertamu dalam dirinya lebih mencengkam..tiada lagi teman melata tawa...tiada teman menghimpun duka...apa lah lagi yang tinggal bersama dirinya....selain kasih anak-anaknya...itu saja...
saban hari dan waktu,mata tuanya sentiasa memandang ke jalan raya..menjenguk dan mengintai...adakah anak-anaknya yang pulang...tetapi hanya wajah kehampaan yang terpamer dari kedut-kedut dimukanya...esok...dia menanti lagi...lusa ditungguinya...tulat...langkat dan seterusnya...namun penantiannya seperti tiada akhiran...tubir matanya bergenang air mata sayu...yang di lampias dalam sendu yang tertahan....
namun bibir tua itu...tetap memanjat doa setia untuk anak-anaknya....moga diberi kelapangan dan kesempatan...moga anak-anaknya ampuh menerima dugaan Tuhan...hatinya tak pernah bersangka buruk pada anak-anaknya...walaupun sekelumit..mengharapkan moga satu hari nanti terbuka hati anak-anaknya untuk mengingati dirinya...
mmmm aku macam nak menangis ni...benarlah...seorang ibu mampu menjaga 10 anak...tapi antara anak-anak yang ramai itu...siapa yang mampu untuk menjaga seorang ibu...jagalah hati ibu...janagn di guris hati yang satu itu...aku berharap agar teman-teman dan sesiapa jua yang membaca coretan ini mengambil iktibar daripada kisah ini..

Monday, November 9, 2009

Pengajaran di Subuh Sabtu....



Pagi Sabtu yang tenang dan damai tu....sedang aku bersiap2 nak ke sekolah...dengan hati berkobar2 nak menjayakan hari keusahawanan sekolah....tiba2 handset aku berdering...cuak betul hati dapat kol pagi2 buta nih...tgk jam baru kul 5.50 pg...sape pulak yang tepon nih....

'Long...tolong mak Ni long...kete rosak nih!kat pt Sulong...'Suara makcik aku yang bongsu kedengaran cemas.Hah,Pt Sulong?jauh tu...hampir 20 km gak dari rumah aku!Mcamane ni...aku nak g sekolah....nak tlong tak nak?tapi kalau...die teringat nak kol aku...mesti la aku antara manusia yg dirasakan leh menolong die....

aku pun capai tudung...n capai kunci kete....menjejaki makcik aku....huhuhu...gelap gulita lagi...kenderaan pun tak de lalul lalang...makcik aku nak g peksa kat UTM..tu yang pg2 bute dah kuo...sib baik die berempat...macm pelesit aku bwk kete...mane ni....tak de pun...ke aku dah terlepas....

akhirnye...aku nampak kete kancil dok parking tepi jalan dgn lampunyer lip lap lip lap....soheh!kete die la tu...aku pandang kiri kanan...huhuhu....kebun kelapa sawit n nursery je....tak de rumah org!!!!

enjin tak leh start...temperature naik...hmmmmm...nasib tak berasap...mcamane nih????peksa lagi penting!!!Aku suh diorang naik kete aku...alamak...makcik aku tak pandai bwk kete auto la plak....aku pun ngajo la kejap...sementara makcik aku dok blajo tu...aku isi air kat kete die. nasib baik dlam kete aku ada air masak......harap2 leh la jalan walaupun skejap...nak parking kat rumah org...tak kan nak tolak...huhuhu mau kejung aku nanti...kalo tak tolak...jadi tukun la aku kat situ sorang2 semnetara hari siang...

akhirnya..berjaya gak aku start enjin kete tu...aku trus bawak g rumak pakcik aku kat parit sulong...sib baik sampai....huh!!!!makcik aku pun selamat g peksa kat UTM...

aku balik...ngan My Hubby la kebetulan die balik cepat pagi tu...dapat la aku g sekolah walaupun lambat...

Pengajaranyer....pastikan anda memeriksa kenderaan anda sebelum memandu...dan pastikan juga sentiasa ada sekurang2nyer sebotol air di dalam kete anda...kalau anda tak guna...mungkin anda boleh membantu org lain...

Thursday, November 5, 2009

Tempat Jatuh Lagikan di Kenang,Inikan Pula.........

Jom melekakan diri melihat pemandangan di Pantai Leka,Parit Jawa....Walaupun tak ada pasir yang memutih....tetapi pantai ni tetap melekakan sesiapa yang memandang...hehehehe....actually leka tgk bangau2 yang pelbagai ragam tu....


Bila otak seminit ku beroperasi....

Budak2 dah abis peksa...suh ulangkaji pun dah masing2 dah mengeluh...suh nyanyi diorang laju je la...lagu favorite diorang..Aku Bukan Superman....hahahaha.....setelah 5 minit wat lirik baru tuk lagu ni...inilah hasilnya...stelah satu hari(hari ni)diorang dah leh nyanyi dgn baik...lirik tu dah masuk dalam kepala diorang..harap2 ada perubahan positif dalam diri diorang lepas ni...hehehehe layan je la....
*sori visual tak ok...akan di update lain kali...

video

Wednesday, October 28, 2009

Sekolah Bestari-Murid dan pelajar bukan isunya...

*perenggan 12 berbunyi..."murid dan pelajar bukan isu dalam pelaksanaan pembestarian sekolah kerana yang penting adalah guru"

Baca dengan teliti kemudian cuba fahamkan dengan jitu...mungkin kita boleh berkongsi pandangan dan cadangan.Terima kasih.

Friday, October 23, 2009

Sekadar Renungan

Kadang-kadang kita tidak tahu betapa bernilai dan berharganya sesuatu itu untuk diri kita....sehinggalah kita kehilangannya.
hargailah peluang yang ada,sebab peluang itu mungkin hanya datang sekali

Sunday, October 18, 2009

Vvvroooommmmm.....

baca pic kat atas tu je korang dah tau kann ape kaitannyer???hahaha tak yah la ku terang kan lagi....ha la kat batu pahat la...nape?tak caya?ape la sangat batu pahat ek?jangan pandang sebelah mate...sebab hari sabtu n ahad semalam batu pahat bukan sahaja ada nasi beryani n mi bandung...hahaha.
aku sempat g hari sabtu je..tu pun dah penat dah...nak tgk org2 tu men'drift'kan kereta,kesian lak kat ayman.dok berpanas2.die memang suka je...bukan tau penat pun....so...tengok kete je la...tu pun die nak menjerit2 nak menerjah kat kete2 tu.....

antara deretan keta2 yang menyertai autoshow

geng2 BMW naik gak sampai malam...memeriahkan lagi suasana...

antara kereta2 yang dipamerkan

Saturday, October 17, 2009

Happy Diwali

Selamat menyambut Deepavali kepada semua rakan yang mengenali diri.Walau di mana jua anda berada..Semoga Deepavali kali ini memberikan kebahagian dan keceriaan kepada anda semua..pssst maruku tuk aku jangan lupe!!!hehehe

Friday, October 9, 2009

Yang tak sedap di dengar, yang dah banyak termakan!

Produk plum, prun kering mengandungi logam plumbum berlebihan diHARAMkan

Dried prunes
Dried plums

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini mengharamkan 16 jenama produk buah kering yang diimport dari China, Taiwan dan beberapa negara Asia kerana mengandungi logam plumbum melebihi paras yang dibenarkan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata produk buah kering antaranya plum kering dan prun kering itu mengandungi paras plumbum yang agak tinggi iaitu antara 0.11 dan 30.3 bahagian sejuta (ppm) atau miligram (mg)/kilogram (kg).

Beliau berkata paras plumbum yang ditetapkan di negara ini ialah dua bahagian sejuta ppm atau mg/kg di bawah Peraturan 38, Peraturan-Peraturan Makanan 1985, dan jika kandungan logam melebihi paras tersebut, tindakan undang-undang akan dikenakan.

"Mana-mana pihak yang terlibat, jika disabit kesalahan di bawah Seksyen 13(1), Akta Makanan 1983 boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau keduaduanya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Pengurusan Kementerian Kesihatan 2009 di sini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai laporan U.S Food and Drug Administration (USFDA) menerusi laman webnya http://www.fda.gov yang bertajuk "Consumers Warned Not to Eat Certain Imported Dried Plums" pada Khamis lepas.

Liow berkata produk berkenaan adalah "The Original Chinese Candy", "Dried Plums with Pickle and Lemon", "Saladitos Con Pepino Y Limon", "Saladitos 6 Count", "Saladitos Salted Prunes", "Saladitos Chinese Candy", "Its Fruit Chinese Style Dried Prune" dan "Salted Plum Suckers".

Produk lain adalah "Salados Salted dried plums", "7 Salted Plums", "Preserved Liquariced Prune", "Preserved Plums:Preserved Salted Prunes", "Preserved Plums:Preserved Red Prunes", "Preserved Fruit Pitted Prunes", "Chan Pui Mui Preserved Plum" dan "Ka Po Preserved Plum".

Liow berkata kementerian terus memantau untuk memastikan produk berkenaan tidak terdapat dalam pasaran tempatan.

Beliau berkata kementerian juga akan meneruskan pemantauan di pintu masuk dengan meletakkan pemeriksaan Tahan Lima (Tahan, Uji dan Lepas) dalam Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia (FoSIM) untuk semua produk yang terlibat.

Plumbum adalah bahan cemar dalam makanan yang boleh mendatangkan masalah kepada kesihatan manusia dalam jangkamasa panjang akibat daripada pengumpulan bahan cemar dalam badan.

Beliau berkata kesan yang mungkin berlaku adalah gangguan kepada sistem saraf dan perkembangan otak terutamanya di kalangan kanak-kanak.

"Sehubungan itu, kementerian ingin menasihatkan pengguna supaya tidak membeli produkproduk yang terlibat, manakala penjual dinasihatkan supaya melaporkan kepada Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) ataupun Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) terdekat sekiranya produk berkenaan terdapat di premis mereka," katanya.

Liow berkata pengimport atau ejen yang mengimport produk terbabit diminta menghentikan pengedaran dan memaklumkan kepada PKD atau JKN berdekatan untuk tindakan seterusnya.

Sumber:BERNAMA

Dried Plum Products with Elevated Lead Levels
September 30, 2009

NOTE: No other products from listed Manufacturers/Distributors are implicated.

Manufacturer/Distributor on Package Product Name(s) on Package
Alamo Packing The Original Chinese Candy,Dried Plums with Pickle and Lemon, Saladitos Con Pepino Y Limon
Almax International ItsFruit Chinese Style Dried Prune, Saladito
Bolner’s Fiesta Products Saladitos 6 Count
Casa De Dulce Salted Plum Suckers
Cheung Fat

Plum wrapped “candy” (Packaging predominately in Asian foreign language – blue and white bag with candy wrapped in red and white)

Dollar Value Distributor Saladitos, Salted Prunes
Hinojosa Brothers (H.B. Wholesale) Salados, Salted dried plums
Kam Tai Houg

Hua Ho Ying Tzu (Packaging in Asian foreign language)

Little Gregory Chinese Candy Packaging also contains individual packets of Limon and La Sabrozita
Mexican Products & Spices 7 Salted Plums, 7 Saladitos
Produce Plus Saladitos Chinese Candy
Roxy Trading Co. Preserved Liquoriced Prune (heart shaped box)
Roxy Trading Co. Preserved Plums/Preserved Salted PrunesPreserved Plums/Preserved Red Prunes
Sanh Yuan Enterprise Preserved Fruit Pitted Prunes
Tang Hoi Moon Chan Pui Mui Preserved Plum
Wan Tom Food Co. LTD Ka Po Preserved Plum

Wednesday, October 7, 2009

Dengar...dengarnya.....!

kalau tak ada

tak kan la

bergoyang.....

tu la...dengo2 crite ni...semua elaun nak kene tarik balik ni...hmmmmmm

Friday, October 2, 2009

Raya peringkat kelas...

sempena bulan mulia ni...murid2 aku tak ketinggalan gak nak merasa beraya rumah cikgu diorang...naik je raya dah sibuk bertanya...'cikgu,rumah cikgu kat mana?'
kesian lak aku tengok diorang...
so,hari ni...budak2 bawak kuih raya..so..mase rehat,kitorang wat sambutan raya la konon2nya..
dapat gak diorang ni nak beraya ngn kawan2.nak g rumah cikgu jauh sangat...jadi sama2 la beraya kat kelas je...kuih n air bawak sendiri2 la...aku sponsor keropok je...hahaha...
(simpan budget tuk jamuan final year)


bukan suka2 je wat sambutan raya peringkat kelas ni...tapi ada gak pengisiannya...tapi ape yang penting..aku seronok tengok diorang berkongsi kuih2 tu...tak de plak yang kudut...

sibuk nak marhaban gak...last2 marhabannya ilang,jadi meraban ntah ape2...

siap bawak telap kuih lagi tu....


antara kuih muih yang diorang bawak..nampak macam cikit!tapi tak abis gak diorang makan...

part yang ni yang paling best...dapat duit raya...

nilainya?hahahaha...RAHSIA..

aku tukang menjamah je la kuih2 raya diorang tu..hehehe...oleh sebab diorang tak boleh pakai baju raya..jadi,cikgunya je la yang melaram dengan baju raya...hahaha jangan marah ek...

Thursday, October 1, 2009

Mengimbas kenangan

raya tahun ni...aku betul2 happy...dapt jumpe dgn beberapa kawan lama mase sekolah kat SM (P) Sultan Abu Bakar,Muar,Johor.dah lama dah lost contact ngn diorang ni...tup!tup! jumpa balik...syahdu betul...dah lama tak jumpe...n dah merata diorang bertebaran di muka bumi ni...ada yang dulu kecik,tapi sekarang dah jadi org beso...yang dulu beso dah bertambah beso...hahaha...jangan marah ek kawan...

ni pic kelas mase tahun 1992.mase tu aku form 3 RK 2.RK tu maknanya Rancangan Khas.agak2 yang mane satu aku ek?cube la carik...

aku ingat lagi tahun ni kitorang wat persembahan tarian mase hari guru.tajuk lagu..'tie a yellow ribbon on d old oak tree'.siapakah yang terbabit?sampai cikgu syed kuar dari dewan?tuuuttttt...
ni semua c Lim Fang Ting punya angkara...hahahaha



p/s:pic diimport drpd fcbk linda nuar..thanx geng!

DALAM KENANGAN

tarikh 1 oktober ni memang keramat tuk aku...tak akan aku lupa sepanjang hayat aku...

yang pertama...
pada tarikh 1 oktober 1939 abah aku(zaitun bin ahmad) dilahirkan...so,hari ni besday arwah abah aku...tapi hanya tinggal ingatan je la..dah tak berpeluang nak menyambutnya lagi...walaupun dulu mase kecik2,hanya sambutan ala kadar je..tu pun dah mencukupi...cume terkilan gak..sebab dia tak merasa zaman anak2 bekerja...semoga ALLAH tempatkan dia di kalangan orang2 yang beriman...

yang kedua...
pada tarikh 1 oktober 2000 aku kehilangan seorang pakcik aku akibat kanser(Yazid bin m.tarom)-husband makcik aku yang terbakar rumahnya tu...aku org pertama yang arwah beritau tentang penyakitnya tu...memang terbekas sungguh di hati aku...mase die meninggal aku baru je abis study kat USM.bila sampai kampung, jenazahnya dah selamat dikebumikan....

jadi sejak tahun 2000 aku tak sampai hati nak menyambut besar2n besday arwah..hanya doa selamat yang dibuat..memandangkan tarikh ni ada pahit dan manisnya..sehinggalah arwah abah aku meninggal pada tahun 2006.ye la tak kan la aku nak anto kek kat rumah makcik aku kat belakang tu...sedangkan..pada tarikh tu hubby dia meninggal..

yang ketiga...
khabar yang baru aku terima pagi tadi...seorang sahabat lama ( Gee @ Fauziah Ismail)yang sama2 menuntut di USM dulu meninggal dunia akibat kemalangan...

Semoga Allah cucuri rahmat dan ditempatkan mereka di kalangan org2 yang beriman. Al Fatihah

Monday, September 28, 2009

Back to Work!!!!

Semangat!semangat! semangat!(nak cover malas sebenonyer).hahaha....dah 9 hari cuti raya...banyak dah makan kuih raya,ketupat n rendang...tu pun banyak lagi rumah2 member yang tak sempat nak diziarah.kite open table je la mase rehat kat sekolah nanti.hehehehehe...ape pun raya sebulan kan....sempat lagi tu...kalo tak sempat sambung sampai raye haji la....

sesapa yang nak diet.boleh diet mase keje.boleh gak posa nam...tapi hujung minggu,korang kene makan gak.lagi2 bila ada open house n keje kawin...ha...cover la tuk seminggu punye makan....asyik makan je ni.....bla plak nak kurus!!!sendiri jawab la...

Saturday, September 19, 2009

Balang Kuih Raya

Bila nak raya ni...macam2 persediaan nak di buat kan?terutamanya kuih raya...walaupun kuih tunjuk je...tapi kita nya presentation pun penting gak....sebab semua kuih nampak serupa je.lebih2 lagi kalo beli dengan tokeh yang sama...jadi macamane nak buat supaya org tengok n rasa kuih kita.salah satu caranya ialah dengan menggunakan balang kuih raya yang cantik!MAHAL!!!!!owh, itu tidak menjadi masalah kalo kita tau macamane nak menghasilkannya!di bawah ni ada contoh yang aku buat untuk makcik aku...

mula2 makcik aku suh wat yang ni...die mintak sedozen..

ni asalnya balang kuih yang palstik tutup merah tu.ala yang RM1 tu..kalo kita isi kuih dalam balang tu mesti nampak macam kuih murah...tapi kalo kuih yang sama di masukkan dalam balang yang lawa ni....nak tak nak orang mesti belek.kalo dah belek kene la makan gak isinya kan?...hehehe...

tak cukup dengan sedozen kat atas tu,makcik aku bagi 15 balang plastik ni pulak.sebenarnya ni balang bekas madu.die suh aku wat lagi...buntu kejap aku nak pikir macamne nak wat...akhirnya ini lah hasilnya...haaa...korang kalo berbelanja tuk raya ni...kalau ada bekas2 yang boleh diguna semula,baik korang jangan buang...boleh dijadikan sesuatu yang menarik tuk raya nanti...

aku suggest kan tuk mereka2 yang ada anak kecik yang tengah lasak tu....balang kuih macam ni lebih selamat.sekali kene baling,gerenti tak berderai..kuih yang berderai tak pe...tapi kalau balang kaca yang mahal yang berderai....mau nangis tak berlagu...tu belum lagi bab nak mengemaskan kaca2 tu lagi....huhuhu....sedih pilu hati....


selamat mencuba....

Thursday, September 17, 2009

Bagaimana rupa buah gajus?

ha...ni soalan cepu mas semalam....dok sibuk cerita kuih raya dengan budak2.tiba2 kedengaran soalan ini yang ditanya oleh sorang budak.'cikgu bagaimana rupa buah gajus?'.agaknya mak budak ni ada wat biskut gajus gaknya..maknanya memang dia tak kenal macamana rupanya pokok gajus tu.dan agaknya tak tergambar langsung macamana rupa buah gajus yang sebenar.yang dia tahu hanyalah biji gajus.jadi...baik korang tanya anak murid korang,kenal tak diorang dengan pokok n buah gajus.jangan tau makan biskut gajus n cashew nut je raya nanti..


ini pokok gajus merah.bila masak buahnya akan kemerah-merahan


yang ni pulak,pokok gajus kuning.bila masak buahnya akan berwarna kuning.nampak tak biji gajus yang terjojol keluar tu?itu la biji gajusnya....

jangan tak tau,pucuk gajus sedap di buat ulam.tak pernah rasa?cuba la try....

ha... ini la biji gajus atau pun nama glamournya cashew nut....

ini pulak... biskut gajus untuk raya nanti...

kalau kat negeri2 belah utara,pokok ni banyak terdapat di sana.bahkan boleh dikatakan kat tepi2 jalan mesti ada je pokok ni.sampai dah tak termakan dah..tapi belah selatan ni,susah nak jumpa.kalau ada pun belum tentu diorang kenal.hehehe...
jadi sapa yang raya nanti ada beli or buat biskut gajus...pastikan korang tau macam mana rupanya buah n pokok gajus ni..ditakuti ada plak yang bertanya seperti soalan di atas...hehehe...