Followers

Thursday, November 19, 2015

Demi Kelangsungan Hidup

....HILANG SELERA SAYA NAK MAKAN TAHU TAK???
Tengkingan yang kuat dari arah belakang membuat kami berempat menoleh serentak.
Kelihatan seorang wanita melayu dlm lingkungan umur 50 an sedang memandang tajam seorang lelaki yang tersengih-sengih meninggalkan meja wanita tersebut lalu menghala ke arah kami. Mulut lelaki itu tidak henti-henti mengucapkan perkataan maaf kepada wanita itu.

Berdasarkan pakaian yg agak kemas dengan kemeja lengan panjang dan berseluar slack kami pasti dia seorang jurujual.Sementalahan dia sampai ke meja kami,segera diunjukkan beberapa keping cakera padat jaualannya.

Kagum melihat dirinya yang mampu menyembunyikan rasa malu dan kecewa.Namun masih terbersit juga riak sedih dalam paparan matanya akibat tengkingan tadi.

Aku yakin...bukan mata kami sahaja yang memandang namun seluruh warga restoran turut tersentak.Apatah lagi dengan anak2 murid aku yang satu bas ramainya tu...

Aduhai..mana agaknya sikap sopan sebagai umat islam (makcik tu pakài tudung tau).
Malunya aku...
Kalau tak ingin membeli atau kurang senang dengan kehadiran jurujual itu sekalipun,sekurang-kurangnya tolaklah dengan kata yang sopan dan berbudi bahasa.
Jangan keji sangat manusia lain.Sebab kita tak tahu hari depan kita.Kalau bukan kita mungkin anak keturunan kita yang akan merasai apa yang jurujual itu rasa.Dia pun mencari rezeki untuk sesuap nasi.Bukan inginnya dia untuk mencari rezeki dengan dimaki.
Kami doakan jurujual itu suatu hari nanti dianugerahkan kelangsungan hidup yang lebih mewah dari makcik tu.
Aamiin....

No comments: