Followers

Sunday, May 10, 2009

Insiden Hari Ibu..

Hari jumaat lepas...aku memulakan tajuk P&P BM dengan mukadimah tentang hari ibu.sesuai la dengan tema hari tu...tentang masyarakat penyayang....mengajo budak tahun 3 ni...bukan boleh kuarkan soklan2 yang bombastik sangat...nanti diorang blur aku gak yang tension....jadi objektif aku pada hari tu cume nak suruh budak membaca dengan intonasi yang sesuai dan menulis dengan cantik dan kemas...ala memang tiap2 hari jumaat budak2 tu kene wat tulisan berangkai...aku pun tanya la sapa ada beli kad sempena hari ibu?ada ramai la gak yang angkat tangan...'cikgu,tapi kitorang tak tau nak tulis ape la.'...suara syahira kedengaran meluah rasa.'ok...kamu tulis cantik2 dalam buku ape yang cikgu tulis kat papan hitam ni...dah abis tulis nanti cikgu ajar macamane nak baca...'Aku pun tulis la....abis je tulis...aku pantau budak2 tu...tengok tulisan diorang...bgus!ramai gak yang dah boleh menulis dengan cantik...budak2 ni kalau tak disuruh menulis dulu...nanti tak sempat nya diorang nak salin...ada gak yang terus tulis dalam kad...aku tak larang la...
ape yang aku tulis???aku tulis lagu P.Ramlee-Ibu Engkaulah Ratu Hatiku...
sebenonya dalam aku memantau budak tu,dok menyanyi2 dalam hati...ada satu rangkap aku lupe macamana lagunya..adus!!kalo tak ingat gak aku ajo je la budak2 ni baca puisi...hehehe...
abis satu masa budak2 ni menyalin...diorang sibuk nak suh baca la pulak....aku pun bagitau la yang diorang salin tu adalah lagu...yang wujudnya sebelum kelahiran aku lagi...aku pun bagitau gak la..aku tak leh nyanyi coz selsema n sakit tekak...so baca macam baca puisi je la...tapi diorang suh aku ajo nyanyi gak....aku bantai je la....hahaha...
rangkap demi rangkap diorang ikut aku nyanyi...bila dah 3 kali ulang nyanyi aku terperasan ada budak yang dah kesat2 mata....alamak ada yang nangis ke???hmmm masa pun dah nak abis...last tu aku nyanyikan full untuk diorang...aduh!!siap ada yang tersedu sedan lagi...peh!!!lagu ni memang touching abis la....aku yang suara katak puru pun diorang leh nangis belum dengo P Ramlee nyanyi lagi tu...diorang pun tak penah dengo pun lagu ni sebelum ni....hmmm tapi budak yang nangis sedu sedan tu,aku tau latar belakangnya...memang dia hidup bergantung penuh dengan ibunya yang berstatus ibu tunggal...jadi tak pelik la bila dia betul2 terharu dengar lagu tu....
moral of the story....selami la hati anak murid anda...hehehe...selamat hari ibu!!!

No comments: