Followers

Wednesday, September 2, 2009

alahai..jambu botol vs jambu bol

biasa la bila musim cuti sekolah,semua adik beradik aku amik peluang balik ke kampung.bagi aku yang dok kat ceruk kampung ni,tak ada la pulak rasa nak menjengah ke bando yang aku rasakan menyesakkan dan merimaskan tu...lagi pun,dah diorang yang nak balik.lagi bagus!!!

Bila dah sampai kat kampung,banyak la agenda diorang.berjalan pusing rumah dan pusing kampung.nak dijadikan cerita,jambu bol depan rumah aku tu sedang brbuah dan ada yang dah ranum.bagi aku,dah tak termakan dah.akhirnya jatuh melacak kat bawah pokok.lagi pun bila bulan puasa ni,mana sempat nak makan pun.....

adik aku bertekak dengan huby dia pasal buah jambu ni.adik aku kete ini jambu bol,huby die kate ini jambu botol....penin kepala aku melayan diorang yang bergaduh2 manje tu.

korang kenal ke dengan buah-buah yang aku sebut tu?aku rasa ramai generasi muda sekarang ni tak pernah kenal buah-buah ni.mungkin juga tak pernah tau akan kewujudan buah-buahan ni.rasanya???sedap!masam2 manis dan juicy bila dah ranum.kecik2 dulu aku suka potong2 jambu botol tu pastu cecah dengan kicap+gula.sedap woooo!!!!terliur la plak posa2 ni...hehehe...

ini bunga jambu bol.kalau jambu botol warnanya putih.bila musim jambu ni berbunga,bawah pokok akan terhampar la permaidani pink or putih..CANTIK!!!

jambu botol.sesetengah orang panggil jambu ni jambu kemang.

jambu bol.bila dah ranum,warnanya akan bertukar kepada putih kemerahan.


3 comments:

intan said...

mane nk dpt ni??? nk beli kt awk leh..tgh ngidam la..

Misz said...

intan:mintak maaf la...dah bis buahnya..kene tunggu putik baru....awak duduk kat mana ye?

Budak Penang said...

Memang susah nak dapat jambu botol sekarang.Kalau dah musim bagitau saya ye. Nak order 2,3 kilo.