Followers

Sunday, December 27, 2009

Meredah atau menongkah arus?


SALAM tahun baru 1431H..Sudah beberapa hari kita menyambut tahun baru Islam...dan tidak beberapa lama lagi 2010 pula akan muncul..ada pelbagai rasa muncul menjelangnya tahun baru ini...ada yang menyambut dengan kegembiraan.ada yang memulakannya dengan kesedihan.ada yang meratapi kehilangan.ada yang diwarnai dengan kegemilangan.ada yang berhijrah ke tempat baru...ada yang bakal memulakan hidup baru...Dan apa yang penting semua yang berlaku menjadikan kita manusia baru.Moga2 tahun baru ini mnjadikan kita lebih baik dari tahun sebelumnya.

Lama rasanya tak menulis dalam blog nih..walaupun idea memang melambak,cuma kadang kala masa tidak kena pada tempatnya....hanya mampu tersimpan dalam kepala...

Cuti persekolahan yang dirasakan lama semasa mula bercuti dulu telah sampai kepenghujungnya..next week,aura sekolah telah mula terasa..dan ada diantara pelajar2 kita sudah mula kembali ke sarang mereka...walaupun langkah berat dan longlai..namun,ilmu perlu dicari....perjuangan perlu diteruskan...

Cuma masa cuti nie..terdengar juga rungutan dalam kalangan ibu bapa yang mengeluh dengan hobi n trend zaman kini...anak2 ralit mengadap komputer...tak hirau breakfast,tak kisah lunch,dinner terabai.bila dipanggil,sekali tidak bersahut.dua kali,hanyaa mengumam.dijerkah baru nak kelam kabut menyahut.diajak berjalan rumah saudara..memuncung bibir,di ajak ziarah ke rumah atuk...disambut dengan gelengan,dipelawa pergi kenduri kawin...lagi la...tak berganjak dari jagongan....
Apa gaknya yang mereka hadap sampai leka,lalai,tak hirau dunia...solat pun entah ke mana,berbual dengan ibu bapa pun tidak...bersembang dengan adik beradik pun tidak...runtuh ke,terbalik ke,semuanya tak mampu nak mengalihkan tumpuan dan kekhusyukan mereka...

Rupa-rupanya...masing2 sibuk!!!!menternak...bertani...berladang...menjaga ikan...berperang...n..macam2 lagi la....huhuhuhu....sampai rumah menjadi senyap sunyi...macam baru dilanggar garuda.masing2 sibuk mencuci aquarium...memberi makan ternakan...membelai haiwan kesayangan...berniaga di cafe dan mengambil pesanan...sampai tak cukup kaki tangan melakukan semua aktiviti tuh....

TAPI AWAS fenomena nih...bukan sahaja melanda anak2 kita...ia termasuk juga kelompok ibu bapa yang taksub dengan menda yang sama...apa nak jadi???kita yang sepatutnya memantau anak2 kita...ini tidak...ikan di aquarium maya di layan..anak di rumah kebuluran tak makan.Tanah di alam maya penuh tanaman...pokok di rumah layu tak bersiram...aquarium di rumah berkeladak tidak di peduli.rumah tangga menjadi tunggang langgang...mana praktikalnya daripada teori yang diadaptasi?

Bagi ibu bapa yang bekerja...waktu senggang yang tidak seberapa tu la sepatutnya digunakan untuk bermesra dengan anak2.bertanyakan kerja rumah anak2.menyelidiki masalah anak2.mengajar anak2 mengaji dan menyelami diri anak2...Tapi...bila masa senggang itu juga bapa/ibu tekun mengadap komputer,pertanyaan anak tidak diendah...sapa anak dijawab jengkel,rajuk anak diugut marah...mana lagi harmoninya hidup berkeluarga.Mendidik anak, saya akui..bukan menjadi untuk sehari dua.puluhan tahun pun mugkin belum tentu menjadi...melentur bluh biar lah dari rebungnya...Kita sebagai ibu bapa,contoh terhampir pada diri mereka...

Bukan kita menolak teknologi,kini ia satu keperluan.Kalau kita menolak,kita akan tertinggal.Sama seperti kita menarik rambut dalam tepung...biarlah rambut itu dapat ditarik keluar...dan tepung tidak berserakan.Kalau kita menongkah arus,kita akan kepenatan...Kalau kita mengikut arus..kita akan lebih pantas.TAPI AWAS!jangan sampai kita dihanyutkan arus.Tenggelam kita nanti.Tapi syukur juga kalau kita masih boleh mengapungkan diri..ataupun menyelam ke dassar..tapi berapa lama daya kita?kan lebih bagus kalau kita boleh menyusur sungai itu dengan berpegang pada tali..agar langkah kita mengikut arus tadi tidak terasa goyah...malah semakin mantap dan berkeyakinan.
Bukan memandai atau macam dah bagus...sekadar mengingatkan diri sendiri yang kadang kala juga terleka...juga untuk panduan sesiapa juga yang membaca catatan ini...moga kita tidak terus alpa dan terlalai.Renungan untuk diri kita,di mana kita,anak2 kita dan keluarga kita.Sebab,kalau zaman dulu ibu bapa kita risau bila anak2 keluar rumah tak tentu hala kerana tidak dapat mengawasi mereka...tapi kini...anak2 tidak keluar rumah!tapi kita tetap perlu mengawasi mereka juga...jangan sampai mereka dekat dengan kita...tetapi jauh dari hati kita.Ingat!teknologi mendekatkan apa yang jauh...bukan menjauhkan apa yang dekat!

Wallahualam...

1 comment:

Mr Dreamer said...

Nice..pandangan yang baik...cikgu misz memang perihatin... :)