Followers

Saturday, August 1, 2009

MUSIBAH DATANG TANPA DIDUGA


Berat mata memandang,berat lagi bahu memikul....

sabtu malam...25 julai 2009 mencatatkan lagi satu peritiwa pahit dalam hidup aku....9.30 malam nyaris aku dan keluarga aku tidak turut menjadi korban api yang menggila....Rumah makcik aku yang hanya 3 depa dari rumah aku,ranap dan hangus dijilat api....aku yang berada di rumah pada malam kejadian hanya sedar berlaku kebakaran setelah di beritahu oleh penduduk kampung yang kebetulan lalu di hadapan rumah.bila aku keluar dr rumah,api dah menjulang tinggi....mak aku dah terlolong2 meminta tolong.....aku sempat mematikan suis letrik utama dalam rumah ...dan menyambar handbg dan handfon.aku tepon bomba dulu....nak tekan no bomba pun tangan aku dah menggeletar...mak aku menjerit2 sruh aku mengalihkan kereta...terketar2 aku mengundurkan kereta menjauhkannya dari api yang semakin marak.anak2 aku dah meraung2 tengok rumah nenek saudara mereka di telan api...setel urusan bomba,aku tepon makcik yang berada kat jb(die wat pjj sains islam kt utm) memaklumkan tentang rumahnya...belum sempat aku ckp banyak makcik dah meraung,rupa2nya anaknya ada memaklumkan hal tersebut tapi die tak percaya....aku suh adik aku bawak makcik aku balik....

dalam 10 minit, semuanya hangus d telan api...dan api mula reda bla bomba sampai untuk menguruskan hal selanjutnya.....mase tu aku dah diam je...tak mampu nak ckp apa2 dah....org kampung membanjiri kawasan rumah hingga ke tepi jalan...masing2 terkejut dengan insiden ni...ape yang sempat aku dengo hanya keluhan dan istghfar yang panjang dari mereka yang melawat.

aku cume mampu melemparkan senyum kosong pada mereka yang datang...sekosong kepala otak aku mase tu....terbayang2 aku muka makcik aku yang kuat semangat dan cekal hati...setelah kematian suami yang tercinta,makcik aku mula mencari peluang kerja untuk menyara anak2nya...akhirnya dia berjaya diterima menjdi guru kafa...murah rezeki makcik aku...di kemudian diserapkan dan ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran pjj kat utm...berdikit2 die membina rumah tu...aku tau jerih perihnya die...sebab semua tu didepan mata aku.masih terbayang gembiranya dia bla pertama kali menjejakkan kaki ke rumah barunya....isk!aku plak yang nak nangis ni....

Tapi.....kini....usaha 6 tahun nya untuk duduk rumah sendiri dan mempunyai harta sendiri hangus sekelip mata....tinggal sehelai sepinggang.

rupa2nya dalam dok kalut2 rumah makcik aku terbakar depan rumah aku berlaku la plak kemalangan...moto sondol kete....dengo katenya...anak sedara ngan pakciknya...org pt bugis katenya...dah macam pesta ape la plak kat kawasan rumah aku tu....bla ambulan sampai masing2 ingat ada anak2 makcik aku yang terkorban....

makcik aku sampai pukul 12 tgh malam...hanya tinggal abu dan batu.....meraung die...tak mampu dah nak berjalan....mak aku papah die.....sabarkan die....istghfar tak putus2 diucapkannya...manusia mana tak berhati walang...dengan dugaan sedemikian rupa....bukan semua boleh menerima dengan redha sekelip mata...

Kini.....alhamdullilah! die dapat menerima dugaan hidupnya.....die bersyukur sangat2 kerana semua anak2nya semua selamat...Bersyukur kerana dia masih boleh menunaikan amanah arwah suaminya supaya menjaga,mendidik dan membesarkan anak2 mereka...Harta benda yang musnah boleh di cari ganti...tapi nyawa tiada taruhannya...Dia bangkit semula dengan satu semangat yang luar biasa....tapi sokongan dari anak2 lah yang paling utama...yang menguatkan hati nya...tu sahaja harta tak ternilai yang ada pada dia untuk dia teruskan hidup....

Kesabaran itu akan ada ganjarannya kelak...InsyaAllah


No comments: