Followers

Saturday, December 5, 2015

Syarat Yang Tertunai Part 3














“Abah tak mau kau sibuk dengan sukan lagi…Sukan tu bukannya menjamin masa depan.Berapa kerat sangat orang yang berjaya dengan bersukan??? Abah hantar kau ke sekolah untuk belajar,bukan untuk bersukan!”
            Terngiang-ngiang dalam benakku herdikan abah apabila dia mendapat tahu aku terlibat dengan aktiviti sukan di sekolah.Itupun latihan semasa waktu sekolah dan untuk sukan tahunan sekolah sahaja.Lagipun setiap petang aku tak culas membantu ibu berjual.
            Kalau aku menerima tawaran cikgu Zarinah,itu bermakna latihan akan dijalankan pada waktu petang.Dah tentu abah akan tau,tak ada alasan yang aku boleh bagi pada abah untuk aku sertai latihan itu tanpa pengetahuannya.Aku tak sanggup menerima tengkingan dan herdikan abah.Itu belum lagi rotan yang menyinggah di kaki.Sakit…perit…walaupun ia tak seperit luka dalam hati aku.
“Emmm…apa masalahnya lagi Aymi?” terkesan juga Cikgu Zarinah dengan perubahan air mukaku.
“Abah!!! Jangan Bah…Abah…!!!”raunganku panjang memaut kaki abah yang merampas pingat yang baru aku menangi semasa Sukan Olahraga Tahunan Sekolah.
“Ni apa ni?Abah bakar benda ni…Abah suruh belajar,bukan bersukan!!!” jerkah abah.
“Berapa kali dah abah bagi tahu kamu???Degil kamu ni!!! pantas kaki abah melangkah ke tempat bakaran sampah yang sedang marak menyala di hujung laman.
            Aku menggogoi dalam pelukan ibu hanya mampu memandang pingat olahragawati sekolah yang baru berada beberapa minit dalam gengamanku itu,lenyap ditelan maraknya api.

“Ya Allah…kenapa abah tak memahami hati aku…” dalam esak tangis aku mengadu pada yang Esa.

Malamnya sampai bengkak mata aku menangis.Sudahnya sebiji nasi pun tidakku jamah hingga ke pagi.Hatiku tetap merintih,sampainya hati abah memperlakukan aku begitu.Hanya ibu yang memahami hatiku.Ibu juga yang memujuk aku supaya bersabar dengan sikap abah.Mudah-mudahan suatu hari nanti abah akan berubah.Tapi sampai bila?getus hatiku.

            Akhirnya aku ceritakan juga akhirnya kisah abah kepada Cikgu Zarinah.Namun Cikgu Zarinah tetap mahukan aku menyertai pasukan sekolah untuk bertanding ke peringat zon dan daerah.
“Kamu jangan risau Aymi.Asalkan kamu berminat dan setuju untuk menyertainya,yang lain nanti cikgu akan uruskan ya” jawapan cikgu Zarinah tidak pernah mematikan semangat aku.Setiap kali berbicara denganku tiada ayat ‘tidak boleh’ yang keluar dari mulutnya.

            Aku hanya mengangguk lemah.Tapi dalam hati,aku memang tidak mampu meletakkan sebarang harapan.Bak kata pepatah kalau kail panjang sejengkal,laut yang dalam jangan di duga.

No comments: