Followers

Tuesday, April 13, 2010

Suara Si Merah..

Suara si Merah 1

Ayah...ibu...kenapa semut2 ini menggigit aku...???sakitnya bu....!!!!sakit sungguh rasa ayah....!!!Abis dagingku yang gebu ini menjadi mangsa gigitannya...tolong!!!tolong!!!jangan gigit aku wahai semut...jangan hampiri aku wahai tikus...mana ayahku...??mana ibuuku....??mengapa semakin banyak semut2 ini mengerumuniku...aduh..sakitnya...!!!tapi mengapa aku tak mampu menangis..?Bukankah Si Merah sepertiku sepatutnya mampu menangis meminta bantuan...

Jangan semut...!jangan..tikus...!tolonglah, kasihani aku...tolonglah jangan gigit aku...sepatutnya bukan aku yang menjadi makananmu....Mengapa pula semakin banyak lalat yang menghurungi aku?Pergi kau lalat!!pergi...!!Jangan kau dekati aku...Ya Allah...mana ibu ku...?Ya Allah..mana ayahku...?


Suara Si Merah 2
Eh..di mana aku??bukankah semalam aku masih mendengar suara ibuku???suasana bahagia yang kandungan ibuku...masih terasa hangat dan tenang dalam pelukan ibuku...tapi sekarang di mana aku??kenapa sejuk sangat terasa tubuh aku ni?Sejuk yang sangat mencengkam kulit hingga ke tulangku...Mana pelukan hangat ibuku??Mana hilangnya suara ibuku yang membuatke tenang??

Ya Allah...sejuknya...Mengapa rumput ini yang menjadi alas tubuh ku?mengapa pula embun malam yang menjadi selimutku??Pada siapa aku nak memohon bantuan...dalam gelap pekatnya malam begini...Mana selimut lembut yang sepatutnya membaluti tubuh monggel ku?Mana dakapan erat yang sepatutnya menghangatkan dinginku??Mana...???


Suara Si Merah 3

Memangnya harus di sinikah tempat aku??Kenapa air busuk ini yang mengalir dalam kerongkong ku??Mengalir juga ke hidungku??Mengapa aku jadi semakin lemas??Sesak!!!!Mana air susu ibu ku??Yang sepatutnya mengenyangkanku?Yang menghilangkan dahagaku??Mana?Aku mahu susu ibuku...!!!

Aku kepingin merasai nikmatnya susu ibuku..Aku kepingin menghirup udara segar lebih lama...Aku kepingin merasai belaian seorang ibu...belaian seorang ayah...Aku kepingin dakapan hangat yang penuh kasih sayang.Aku kepingin tidur enak dalam buaian...Aku kepingin lena di dodoi oleh suara insan2 tersayang...Aku kepingin dibaluti oleh pakaian2 yang indah2...Aku kepingin merasai hidup lama di dunia....Aku kepingin semuanya yang dapat di rasai oleh bayi2 lain....Aku kepingin merasai indahnya hidup di dunia...Salahkah aku menginginkan semua tu?berdosakah aku???Mengapa di sini aku berada??


Izinkanlah Si Merah ini merasai kehidupan...
Izinkanlah dia menjadi pencuci dosa...
Bukan menambah lagi dosa yang sedia ada...
Si Merah yang tidak bersalah menjadi mangsa...
Sayangilah anak2 kita...
Izinkanlah wajah comel dan munggil ini...
Menceriakan dan membahagiakan kita...
Renung2kanlah..dimanakah kita

5 comments:

pak long said...

salam...
hamba titipkan kata-kata ini...
....sedangkan haiwan sayangkan anak..

Centado said...

menangis tengok gambar ni...
org lain nak anak
org lain sibuk buat dan buang anak...

Misz said...

pak long..
tikus pun bela anaknya sampai besar

centado:
sambil taip sambil nangis..
kesian sungguh...

ZiE FAUZi said...

salam,kak.... andai kata la insan kecil ini pandai bersuara seperti ayat2 kt atas, mungkin dia xkan menerima nasib begini agaknya, tapi apa la daya si kecil tu, diorang tak tahu apa2, diorang tak bersalah tapi kenapa harus terima nasib sedemikian. diorang berhak hidup di dunia ni.. kenapa harus di rampas hak itu.. sedih,bila menatap kata2 kat ats..

Misz said...

wsalam..
kita nak uruskan jenazah pun kene berhati2.takut menyakiti jenazah tuh.ni,tgk keadaan bayi tu..mesti diorang menangisi keadaan diri sendiri.