Followers

Monday, April 26, 2010

Tungau n Langau

Apa hal nye Si Misz nak ngomel pasal 2 binatang ni???Tungau tu selalu disebut2 bila tgk cerita2 lawak..perasan tak?tak yah la sebut yang mana...tapi mmg biasa dengau...hehehe..

Tapi bila Ayu bertanya...'Tungau tu ape,bu?..kene la aku jawab.Yang sebenarnya..dia confius..sebab hari tu dia dengau aku sebut langau...tapi yang ni tungau la plak yang dia dengau...
Nasib baik bangau dia kenal...

haaa...ni la tungau a.k.a. kutu...hehehhehe..
nak tau lebih lanjut pasal tungau ni?klik sini
bila tungau ni dok atas kepala kita...boleh tak leh duduk diam kita dikerjakannya...bayangkan dengan kehadiran kutu nih..membuatkita terkeruk2 macam monyet la pulak..hehhehe



Yang ni pulak adalah langau...ala...langau ni lalat yg ijau tuh..bila makanan terdedah..langau ni la yang suka datang...menambah 'perisa'.Bila perisa dah ditambah dan kita makanan tu..nasib tak baik..kita juga yang akan masuk spital...langau nih..bunyinya jek dah buat kita geram..

Kesimpulannya...kehadiran dua2 haiwan nih..memang leh meyusahkan dan membahayakan idup kita..Kalau kita tak menjaga kebersihan,dua haiwan ni la yang datang dlu...so,jaga la kebersihan diri dan tempat tinggal kita.Bebaskan diri kita dari langau dan tungau..:)

No comments: