Followers

Sunday, February 20, 2011

Syarat Yang Tertunai-Part 1


Assalamualaikum....
Semoga sihat semuanya...
Nak share sedikit hasil tulisan,walaupun tak pernah menulis sebelum nie...tapi gatal gak tangan ni nak buh gak kat sini...hehhehe...
terima kasih kerana sudi membaca..ataupun sekadar melintaskan pandangan...










Panas petang tetap juga terasa menggigit kulitku.Pantas jari jemariku mengemaskan segala perkakasan jualan ibu di gerai kami.Walaupun tidak seberapa,sedikit sebanyak jualan karipap itu tetap mampu menambah pendapatan dan meringankan tanggungan abah.
 “Long,ibu nak hantar along ke asrama.Ibu dah fikirkan masak-masak.Along kena terima tawaran tu.Yang lainnya,along jangan risau…ibu dan abah dah uruskan.Cuma ibu harap along belajar rajin-rajin”.
“Tapi mak…”
“Keputusan ibu muktamad.Ini peluang untuk along.Ibu tak nak kita sia-siakan peluang yang ada ni” kata-kata emak menyentap jiwaku.
Minggu lepas,telah aku maklumkan pada ibu, aku tak mahu terima tawaran ke asrama.Mengenangkan adik-adikku yang berdua tu.Aku merasakan aku sepatutnya lebih diperlukan di sisi ibu.Walaupun apalah sangat kudrat budak berusia 12 tahun seperti aku ,tapi sekurang-kurangnya aku masih boleh membantu apa yang patut di rumah.Tapi sebenarnya aku hilang keyakinan,hilang semangat.
“Along,along ingat tak pesan Cikgu Zarinah?” melihat aku diam,ibu menyambung kata-katanya.
Mendengar nama Cikgu Zarinah disebut ibu,serta merta rasa sebak menular dalam hati.Ingatanku menerawang mengingati guru kesayanganku itu.

1 comment:

Pak Teh said...

as salam misz...baru nak tukar gear, dah berhenti :-)...jgn lewat sgt sambung ek