Followers

Sunday, March 29, 2009

tiba-tiba...terkenang

tengah hari tadi...mase tengah pk2 nak masak pe hari ni...tiba2 aku teringatkan arwah nenek aku...teringat kat masakan dia yang best(pada aku la)....aku respek giler kat nenek aku nie...kalo sampai part masak memang di jaga.dari time masak sampai la pada masakan dia.. tu semua nak perfect...macamna dia tak teliti...arwah atuk aku dulu cerewet pasal makan .pantang dia tak berkenan dan tak kena pada tekak dia,memang dia tak makan la masakan tu...walaupun pada aku sedap giler...
salah satu resepi yang aku suka tapi zaman sekarang susah nak dapat ialah sayur sulur keladi...penah tak korang tengok sulur keladi????bukan batang keladi...sulur dengan batang adalah dua sifat pokok keladi yang berbeza...kalau ada jual pun sulur tu.x ramai yang pandai masak...silap2 masak, bleh gatal tekak orang yang makan tu..nak garu tekak plak...hehe macamane ek nak garu tekak????


dah tau beza sulur ngan batang keladi?sulur keladi kalau x dipotong akan jadi anak keladi...

kat rumah nenek aku dulu banyak pokok keladi yang bersulur ni....setiap kali aku g rumah dia...aku akan pusing sekeliling rumah nenek aku...tujuannya...memungut ape2jenis buah n sayur yang aku nak makan la...haha....ala..rumah kampung,kelilingnya kan luas...ada macam2 jenis pokok..time musim buah la yang yang paling best...atuk aku plak jenis suka menanam...ape lagi..yang untung,cucu dia ni laa...
berbalik pada sayur sulur tadi..sebab kalo nak cerita pasal kampung n aktiviti aku mase dulu2...7 hari 7 malam pun x abis...cara menyiangnya sama macam siang batang keladi...tapi lagi rumit la sebab sulur keladi lebih kecil berbanding batang keladi....tu yang org sekarang lagi malas nak wat....dah siap siang kene celur...tuk ilangkan gatalnya...tapi nenek aku tak celur pun...tapi yang aku pelik, aku makan tak gatal pun....apa rahsianya????tapi mase tu aku tak kisah pun nak amik tau....janji aku dapat makan je...pastu nenek aku stat la masak...aku dok tercongok je la kat dapur tu teman dia masak....nak tolong takut....takut silap masak nanti atuk aku x makan plak....yang aku tau dia masak tumis kering bersambal gitu la..die tak bagi nama pun..ni aku yang pandai2 bubuh nama...haha...yng penting...hasilnya memang sedap...hehe sangat enak....lebih best dari coleslaw kcf tu...makan plak dengan telur asin(wat sendiri tu)....
pasni sapa nak cube...leh mintak resepi kat aku...tapi kene pastikan kat kawasan korang tu ada sulur keladi. paling tidak pun ada orang yang jual sulur keladi....n syarat kedua,korang kene belajo dlu macamane nak siang sulur keladi...
Aku dah tak de peluang nak bermanja ngan nenek n atuk aku macam dulu...sementara korang masih ada atuk n nenek ni jenguk2 la diorang kalo korang balik kampung...dalam dok meyembang ngan diorang tu...korang akan dapat tambah banyak ilmu dan pengalaman...macam aku ni...tak pernah aku nyesal jadi cucu nenek yang dok bwh ketiak dia je...
Rindu kat arwah nenek n atuk aku...al-fatihah untuk haji jamil bin amat sayuti dan hjh saripah binti tarmin...moga roh mereka tergolong dalam kalangan orang2 yang beriman di sisiNYA.AMIN