Followers

Thursday, May 13, 2010

Guruku Cahaya Hatiku


Kau berikan aku cahaya itu,
Yang aku tak mengerti maknanya,
Seringkali tidak kuendah awalnya,
Bila aku sedari dan aku amati,
Menyuluh laluan ku agar tampak terang,
Melapangkan jalanan ku agar tiada halangan,
Terpana aku dengan sinaran cahayamu,
Menyentakkan aku dari igau yang panjang.

Kagum aku dengan tekadmu,
Melayan 1001kerenah,
Yang pasti bukan seperti aku,
Tak pernah jelek memilih rupa,
Tak pernah kisah dengan kulit berwarna,
Meskipun berbeza fahaman agama,
Adakala suaramu melantun tinggi,
Menceracakkan liang-liang romaku,
Senak perut mendengar tengkinganmu,
Namun,airmata tetap luruh…
Tatkala meneliti bait-bait nasihatmu,
Terkesima dengan alunan semangatmu,
Yang tidak pernah surut kau gegarkan untukku.

Bayangkan hidupku tanpa didikanmu,
Akan pincang dan sendengkah aku?
Andai tiada satu titik sinar pun memayungiku,
Akan layu dan gugurkah aku?
Harus,aku telah mati kekeringan di satu masa lalu…

Namun acapkali masih juga aku lupa,
Pengajaran yang kau ceritakan,
Pengalaman yang kau kongsikan,
Bingkisan hidup yang kau coretkan,
Adalah satu amaran untukku,
Demi mendepani perjalanan masa depan,
Sedang tika kau memberi tunjuk,
Aku pula acuh tak acuh.
Dungunya aku ketika itu,

Setelah berabad ku tinggalkan detik itu,
Di saat setiap realiti terpamer di mataku,
Bila desakan hidup mengheretku,
Baru aku sedar,segalanya seperti…
Yang pernah kau dongengkan dulu padaku,
Benar segala pesanan yang kau titipkan dulu,

Bergegas,ku bongkar semua khazanahmu,
Ku kupas semula titipanmu,
Ku lereti segala tuturmu,
Untung aku masih mampu merenung,
Memuhasabah diri dengan cahaya tinggalanmu,
Menyuntik semangat ku untuk terus bangkit,
Tegak dan kukuh mengharungi masa.

Sesungguhnya….
Nur itu yang menyuluh jalanan hidupku,
Kukuhnya rohaniku dengan ilmumu,
Menyedarkan aku erti bersatu,
Membangkit rasa cintakan tanahairku,
Menadah tangan syukurnya aku,
Betapa aku anak watan yang sedar hakku,
Tanpamu guru,malap dan kelam seluruh jiwaku,
Cahayamu kekal menyinari diriku,
Sampai mati namamu terpahat dikalbu,
Terima kasih wahai guru.
SELAMAT HARI GURU UNTUK SEMUA PENDIDIK...

misz-6mei2010
p/s:sila minta izin sebelum men'copy'.thanx

5 comments:

Mario said...

selamat hari guru...tuk seme guru2...

cikgupeserai said...

sajak jangan tak sajak.........

Misz said...

mario:terima kasih...:)

cikgu peserai:amacam?sajak tak?:)

ANIM said...

mis..tahniah
selamat hr guru...kalau cg sains leh cipta sajak
hebat mcmnih..
malu ar cg bm ..

Misz said...

kak anemm:
selamat hr guru gak tuk akak..
psstt saya kan ckg BM yg terlebih ajo SC...hehhehhee